Megaprofe o la fi de les hores extres dels professors
La startup catalana permet als docents estalviar temps mitjançant la utilització d’eines educatives potenciades amb intel·ligència artificial
Article extret de Viaempresa.cat i creat per Ana M. González – Barcelona. 01 d’octubre del 2024.
Els professors són els principals protagonistes de les hores extres no remunerades, ja que el sector educatiu representa prop del 16% d’aquestes hores no pagades. En resposta a aquesta situació, el 2023 neix a Barcelona Megaprofe, una startup que té l’objectiu d’ajudar els docents en aquest nou context. La plataforma els permet optimitzar el seu temps mitjançant eines educatives basades en intel·ligència artificial (IA), cosa que contribueix a prevenir el burnout, un estat de desgast i falta de motivació que sovint afecta els mestres a causa de la sobrecàrrega de tasques administratives. Estem davant el final de les hores extres per als professors?
En primer lloc, la intel·ligència artificial ha revolucionat el món, especialment pel que fa a la reducció de temps. Moltes empreses ja han integrat aquesta tecnologia i l’anàlisi de dades en les seves operacions diàries. En l’àmbit educatiu, els docents també s’han beneficiat d’aquest avenç, ja que ara poden augmentar la seva eficiència en la planificació, avaluació i disseny d’activitats d’aprenentatge. A més, facilita l’adaptació d’aquestes activitats a alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) de manera senzilla. Tot això no només redueix la càrrega de treball, sinó que permet als professors dedicar més temps a preparar les classes i atendre millor els estudiants.
La plataforma permet als professors optimitzar el seu temps mitjançant eines educatives basades en intel·ligència artificial, cosa que contribueix a prevenir el burnout
Segons el CEO de Megaprofe, Vicenç Yll, es tracta d’un software en línia que poden contractar tant docents com escoles. Ofereix una sèrie d’eines basades en intel·ligència artificial generativa, dissenyades per proporcionar recursos i suport als professors. “Aquestes eines estan enfocades a facilitar la seva feina diària, reduint les tasques administratives i burocràtiques, i permetent que el temps estalviat es pugui dedicar al que realment importa: estar amb els alumnes”, explica Yll, en una conversa amb VIA Empresa.
L’equip, format per tres persones, Pau Yanez, José Antonio Tamayo i Vicenç Yll, ubicat a Barcelona, té com a objectiu no només estalviar hores de treball als professors, sinó també prevenir el burnout i millorar els resultats acadèmics. “No és una IA destinada a ser utilitzada pels alumnes, sinó una eina que ajuda els docents a dissenyar activitats, situacions d’aprenentatge, avaluacions, rúbriques i altres tasques. Després, el professor les aplica a l’aula. D’aquesta manera, garantim que la intel·ligència artificial no substitueix la figura del docent”, afegeix Yll.
La fi del burnout docent?
El CEO, juntament amb els dos socis, aplica la seva experiència per millorar la comunicació en el sector educatiu. Per aconseguir-ho, utilitzen xatbots, una tecnologia que permet mantenir converses en temps real, sigui per text o veu, amb un assistent virtual similar a ChatGPT. Aquesta eina ofereix als docents la possibilitat de fer preguntes a un assistent que simula l’ensenyament de diverses assignatures. “Per exemple, si un professor ha d’explicar el cicle de l’aigua a una alumna invident, podria formular la consulta: “Quines estratègies podria emprar perquè ella entengui aquest tema de manera clara i detallada?”, destaca Vicenç Yll, CEO de Megaprofe.
Quina és la diferència amb ChatGPT? La plataforma de Megaprofe es diferencia en el fet que ha adaptat la seva tecnologia específicament per al món educatiu, proporcionant una organització més estructurada de la informació que el que es troba en altres xatbots. Mentre que a ChatGPT un usuari pot introduir una pregunta i rebre una resposta directa, aquesta interacció no és personalitzada ni específica per a les necessitats docents.
“Les situacions d’aprenentatge que proporcionem estan dissenyades per complir amb LOMLOE, la llei d’educació nacional, així com amb les particularitats de cada comunitat autònoma”, comenta el CEO de Megaprofe. Això significa que un professor a Catalunya pot demanar una situació d’aprenentatge que s’adapti a la normativa, competències i continguts específics de la seva regió, i el mateix és vàlid per a Andalusia o Galícia. Aquestes situacions d’aprenentatge són un requisit que exigeix la inspecció educativa, i els mestres han de tenir-les dissenyades per a tota la seva matèria durant l’any escolar. Desenvolupar-les des de zero pot requerir entre 8 i 12 hores de treball per a un professor. En canvi, amb la plataforma de Megaprofe, es pot crear una situació d’aprenentatge en només 5 a 10 minuts, i afegint uns 10 minuts més per personalitzar-la i adaptar-la a les necessitats particulars del professor, es pot completar en només 20 minuts una tasca que normalment prendria 10 hores.
La startup que reinverteix cada euro per transformar l’ensenyament
L’equip de Megaprofe, format per tres persones, ofereix els seus serveis a més de 70.000 clients amb tarifes que van des d’una opció gratuïta limitada fins a 9,95 euros al mes, que permet un ús il·limitat. “També disposem d’una alternativa per a escoles, on aquestes poden contractar un nombre de llicències per al seu claustre. En aquest cas, oferim descomptes per volum”, explica el CEO. L’empresa, que de moment no vol revelar xifres de facturació, destaca que no ha necessitat rondes d’inversió, ja que s’ha mantingut mitjançant autofinançament. “Actualment, reinvertim al 100% els ingressos de Megaprofe per millorar el producte”, aclareix el CEO.
Vicenç Yll (Megaprofe): “Actualment, reinvertim al 100% els ingressos de Megaprofe per millorar el producte”
Amb una tecnologia disruptiva com la de Megaprofe, Vicenç preveu incorporar un parell de persones més a l’equip al gener, així com augmentar el nombre d’usuaris per accelerar la infraestructura i els recursos l’any vinent. “La nostra missió és que el docent sigui el protagonista de l’aula”, conclou Vicenç, qui assegura que “allò que volem és proporcionar als professors eines que els permetin inspirar els seus alumnes perquè, quan siguin adults i estiguin treballant, puguin dir que es van enamorar de la biologia gràcies a un professor generatiu que em va obrir un món”.