Skip to content

Com evitar la desmotivació a l’àmbit laboral. 3 aspectes essencials a tenir en compte.

Les nostres creences, un mal lideratge i una bona pujada de cortisol ens poden convertir en un treballador desmotivat i mediocre.

Article creat per Meritxell Copeiro , col·laboradora de feliciCat.

Un treballador motivat és un dels valors més importants duna empresa, però, com mantenir-se sempre així? Aquesta és una de les preguntes més difícils de contestar i donaria per escriure un llibre; tot i així, sí que podem fer unes pinzellades a tres factors molt rellevants que de ben segur ens poden ajudar.

Què és una creença?

En termes generals, una creença és una idea poc lògica que ens fem de les coses i que en molts casos ve donada per la diferència del que està bé o malament, basada en la tradició familiar o en la societat o cultura on ens hem format els primers anys de la nostra vida.

Per tant, i partint d´aquí, la nostra creença del que està bé pot anar en la direcció oposada d´allò que creu una altra persona. I què passa a la feina? Això es veu clarament amb els conflictes interpersonals que sorgeixen especialment a l'hora de treballar en equip. Conflictes que depenent dels casos es poden convertir en un xoc d'opinions reiterat que cremarà els treballadors i els acabarà desmotivant.

Què és el lideratge?

Normalment es considera lideratge la capacitat que pot tenir una persona per influir i motivar un conjunt de persones. A la feina, la capacitat que té el responsable d'un equip d'ajudar a produir de manera eficient i motivar per fer les tasques. A la persona líder la segueixen sense que hagi de demanar ser seguida; qualsevol imposició és contraproduent.

Quan la persona que lidera un equip no té capacitat per influir o motivar, en cas de sorgir qualsevol tipus de conflicte interpersonal, difícilment aconseguirà gestionar aquest fet i derivarà en manca de confiança per part dels treballadors. En definitiva, agreujarà el conflicte.

Què és el cortisol?

Segons el doctor Mario Alonso Puig, el cortisol és una hormona que alliberem en “situacions que impliquen un desafiament i que són percebudes com una amenaça física o emocional”, i que a priori ens ajuda a mantenir-nos alerta per enfrontar-nos a qualsevol perill. Aquesta s'elimina després d'una estona en un procés natural; en canvi quan entrem en un estat d'estrès crònic, no és fàcil eliminar-la i té un efecte molt perjudicial per a la salut.

Si tenim un conflicte interpersonal amb un altre treballador perquè allò que fa l'altre va en contra d'allò que creiem que és correcte, ia més tenim una persona a càrrec que no té qualitats de líder i no ajuda a gestionar aquest conflicte; segurament entrarem en un estat d'estrès a la feina que ens farà pujar el cortisol i estarem més irritables, cansats, frustrats i en definitiva, desmotivats.

Una empresa amb empleats desmotivats només tindrà conflictes de manera constant o cada poc, i no hi col·laborarà a la felicitat.

Què podem fer per canviar la situació?

1. Autoconeixement.

Saber quin és el nostre sistema de creences i com aquest afecta la nostra relació amb la resta del món i, evidentment, de l'equip. Com es pot fer per entendre més l'altre sense deixar de dir allò que pensem que és millor. En resum: empatia i assertivitat.

2. Elecció conscient del líder.

Les empreses han de ser conscients de les seleccions que fan i no escollir algú només perquè aparentment encaixa. S'han de conèixer bé els empleats, treballar per fomentar la relació amb aquests i saber qui són, com són i com treballen.

3. Oxitocina.

Aquesta és lhormona que es genera quan sexperimenten situacions de caràcter agradable. La podem trobar en coses com les relacions amb persones que ens fan sentir bé, a les abraçades o qualsevol contacte pell contra pell com indica la doctora Marian Rojas Estapé. Si tenim una bona dosi d'oxitocina baixarem la quantitat de cortisol i ens ajudarà a estabilitzar-nos i ser més empàtics.

La motivació no només s'ha de buscar fora com es fa erròniament, aquesta també ha de venir de dins; així que si no vols ser un treballador desmotivat i mediocre, comença per autoconèixer-te i injectar-te una bona dosi d'oxitocina.

I si ets dels que has d'escollir una persona que tingui la funció de líder, dedica temps a conèixer el personal treballador i ajudaràs que tot vagi millor. Els empleats no busquen només un bon sou monetari, també en busquen un d'emocional.

A continuació, compartim una infografia amb els cinc blocs que des de feliciCat considerem que són essencials per treballar i evitar així la desmotivació a la feina.

Infografia de factores a trabajar para evitar la desmotivación en el trabajo

Infografia de creació pròpia feliciCat.

T'ha agradat l'article? Si esteu interessats en els continguts que publiquem a l'Institut Català de la Felicitat, podeu contactar amb nosaltres a través del correu electrònic hola@felicicat.cat .

També et convidem que t'uneixis a la comunitat feliciCat T'esperem!

Back To Top