Skip to content

La metodologia CitizensQ – una nova eina per millorar el benestar organitzacional

Article redactat per Montserrat Llobet Abizanda, facilitadora de Sostenibilitat, qualitat de vida i medi ambient, especialitzada en la Metodologia CitizensQ.

CitizensQ significa ciutadania amb qualitat de vida. Ciutadania en referencia a totes les persones que pel fet de ser-ho hem de tenir l’oportunitat de desenvolupar-nos personalment i professionalment amb qualitat de vida. Això vol dir tenir la capacitat d’accedir als recursos per conduir conscientment la nostra vida familiar, professional i comunitària.

Metodologia CitizensQ

La metodologia CitizensQ pren el concepte ampli d’empresa com a organització on hi treballa una o més persones. Per tant abasta, no solament les empreses pròpiament dites, sinó també les administracions públiques i les entitats no lucratives que tenen personal laboral.

Els Indicadors de Qualitat de Vida són els instruments de la metodologia CitizensQ perquè són universals i per tant es poden aplicar a qualsevol tipus d’organització que tingui persones treballadores i seu social a qualsevol racó del món.

La base científica dels Indicadors es fonamenta en la satisfacció sinèrgica de les necessitats humanes per optimitzar la nostra qualitat de vida i la de les persones del nostre entorn, sense comprometre les de les futures generacions, d’acord amb la definició de sostenibilitat de l’Informe Brundtland (ONU, 1987). En aquest sentit, satisfer una necessitat de manera sinèrgica implica que al mateix temps s’està ajudant a satisfer altres necessitats. Així, un sol recurs satisfà diverses necessitats alhora i resulta més senzill, efectiu i econòmic optimitzar la qualitat de vida.

En el camí cap a la sostenibilitat, els Indicadors de Qualitat de Vida ens guien per identificar les accions més sostenibles i resoldre les contradiccions amb que ens puguem trobar. Cada Indicador considera els diferents satisfactors de necessitats que cada part interessada pot fer servir i en valora la seva efectivitat.

Agrupem les parts interessades començant per les persones treballadores (treball), continuant per les persones i organitzacions clientes, usuàries, beneficiàries i proveïdores (consum), i acabant per les persones veïnes locals i globals (veïnat), que abasten a tota la societat:

  1. L’Indicador d’Estabilitat Laboral mesura el compromís de l’organització amb les seves persones treballadores mitjançant la relació contractual amb cadascuna d’elles. El satisfactor que proporciona major estabilitat laboral és el treball autogestionat, perquè demostra l’aposta de l’organització per les seves persones treballadores, i la confiança que hi diposita en permetre-les participar en la pressa de decisions.

  2. L’Indicador d’Igualtat d’Oportunitats mesura el grau d’integració de l’organització en la societat en base al gènere (dones en càrrecs directius), la diversitat funcional (persones treballadores amb certificat de discapacitat) i l’exclusió laboral (persones en aquesta situació en el moment de ser contractades). Atès que els tres col·lectius no estan prou representats en tot tipus d’organitzacions, aquest Indicador premia a aquelles que fan una aposta per integrar-los a la seva plantilla.

  3. L’Indicador de Petjada Ecològica Social mesura la proximitat geogràfica entre el lloc de residència i el centre de treball, de consum o social, perquè a mesura que la distància de desplaçament augmenta cal utilitzar un transport motoritzat, amb el conseqüent impacte ambiental, i la dificultat de la conciliació entre la vida laboral, personal, familiar i comunitària.

  4. L’Indicador de Ciutadania Activa mesura l’aposta de l’organització en fer participar a totes les seves parts interessades de l’assoliment dels propis reptes de sostenibilitat i dels del seu sector d’activitat, organitzant activitats de reflexió crítica que aportin solucions i permetin avançar amb peu ferm cap a la sostenibilitat global.

  5. L’Indicador de Xarxes d’Entitats mesura el grau de col·laboració en l’organització d’activitats de reflexió crítica amb entitats de la seva proximitat geogràfica al seu o als seus centres de treball, de consum o socials, i amb entitats del seu sector d’activitat.

Els Indicadors de Qualitat de Vida mesuren alhora els aspectes ambientals, socials i de governança (ASG) de les empreses. Això permet que amb uns pocs indicadors puguem tenir informació sobre tots els 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i que les empreses puguin elaborar de manera senzilla els informes de sostenibilitat corporativa que marca la Directiva CSRD de la Unió Europea.

Serveis CitizensQ

A les empreses els interessa conèixer el resultat dels seus Indicadors perquè els permeten identificar oportunitats de negoci sostenibles, tant des del punt de vista econòmic, com social i ambiental. La Calculadora d’empresa i els Test de producte (ja siguin béns o serveis) faciliten un càlcul àgil i pràctic. Els Serveis CitizensQ que oferim són:

  • Els Tallers on fem servir la Calculadora i els Test per identificar oportunitats de negoci sostenibles i analitzar la sostenibilitat al llarg del cicle de vida de cada producte.

  • Els Fòrums on-line que permeten connectar amb la gent del territori i incentivar la col·laboració, en el moment i el dia que ens resulti més pràctic, amb total flexibilitat.

  • Les Sortides inspiradores, que mitjançant visites i/o passejades per l’entorn periurbà, faciliten la generació d’idees i ens connecten amb el territori i amb les persones.

  • Les Formacions vivencials permeten connectar amb la sostenibilitat en tres fases: 1) Prenent consciència, 2) Experimentant per descobrir oportunitats sostenibles i 3) Fent networking col·laboratiu per explorar aliances.

  • Els Acompanyaments permeten identificar oportunitats sostenibles i dissenyar estratègies per aprofitar-les.

El Catàleg de Serveis CitizensQ posa a disposició de les organitzacions:

  • La generació d’idees d’oportunitats, de col·laboracions i d’innovacions per incrementar l’impacte social i ambiental,

  • La creació de nous productes i serveis més sostenibles i competitius,

  • La valorització de les innovacions en sostenibilitat a tots els sectors d’activitat,

  • El disseny d’estratègies per aprofitar les oportunitats,

  • Estar en contacte amb clients, empreses, centres de formació i recerca, administracions públiques i entitats no lucratives interessades en productes sostenibles o en el seu finançament,

  • Espais per compartir coneixement i reflexions sobre els reptes de la sostenibilitat i aclarir dubtes,

  • Influir en la legislació per una normativa i unes polítiques públiques que ens ajudin a assolir els ODS.

Coneix a Montserrat Llobet Abizanda, la professional que et pot oferir aquests serveis:

Interessat en la metodologia CitizensQ?

Contacta amb nosaltres sense cap compromís emplenant el següent formulari.

Activeu el JavaScript al navegador per a poder completar el formulari.
Nom
Verificació
Back To Top